Partnerprogram
Ismerje meg, mi az a partnerprogram, annak fő összetevőit és működését. Fedezze fel a sikeres affiliate marketing program építésének lépéseit és bevált gyakorla...
Ismerje meg a partnerhálózatok és partnerprogramok közötti legfontosabb különbségeket, előnyöket és hátrányokat, valamint hogy miként válassza ki a legjobb megközelítést vállalkozása számára.
A termékek marketingjének milliónyi módja közül a partnerprogramok gyorsan az egyik legnépszerűbb kiegészítő marketing módszerré váltak. Az affiliate marketing programok a hirdetők összes eladásának 15-30%-át generálják, ami jelentős szeletet jelent a marketing tortából.
Sok vállalkozóban azonban még mindig vannak kérdések – szívesen belevágnának, de a lehetőségek gyorsan elárasztják őket. Az affiliate marketingben két fő lehetőség van: belépni egy meglévő partnerhálózatba, vagy teljesen saját programot indítani. Ahogy sejthető, mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Nézzük meg részletesen!
A partnerprogram lényege, hogy a termék gyártója szélesebb közönséget érjen el, több terméket adjon el, míg a marketingesek megismertessék saját közönségükkel a terméket, és ezzel pénzt keressenek. Hasonlóan a dropshippinghez, az affiliate marketingesek valójában nem birtokolják a terméket, amit értékesítenek – az ő feladatuk egy marketing tölcsér létrehozása.
A partnerprogramnak lényegében három oldala van: a termék készítője, a termék marketingese és a legfontosabb: a fogyasztó. Webáruház tulajdonosként egy affiliate marketing program csábítónak tűnhet, hogy bevonzza a vásárlókat, ugye? Elkötelezett közönség, szájról szájra terjedés, minden, ami kell. Valóban remek módja a fogyasztók elérésének, de kétféleképpen is elérhető.
Az első lehetőség, hogy saját partnerprogramot hoz létre. Maga szabja meg a szabályokat, a jutalékokat, Ön keresi meg a partnereket. Minden az Ön kezében van – ami, ahogy sejthető, egyszerre áldás és átok is lehet.
A második lehetőség, hogy csatlakozik egy partnerhálózathoz . Itt egy negyedik szereplő kerül be a képbe, amely összekötőként működik Ön és azok között a potenciális partnerek között, akik a hálózatukban regisztráltak és termékét népszerűsíthetik. A partnerhálózat mindent beállít, meghatározza a feltételeket, és egyszerű hozzáférést biztosít egy partnerhálózathoz (innen a név).
Amikor valaki partnerként regisztrál az Ön termékéhez, az Ön számára népszerűsíti azt a saját közönségének. Biztosan találkozott már affiliate linkekkel kedvenc marketing blogjain, értékelő oldalakon vagy akár YouTube videók hozzászólásai között. Általában van egy figyelmeztetés, hogy ha a néző a linken keresztül vásárol, az affiliate kis részesedést kap, viszont a vásárlónak ez nem kerül többe, mintha máshonnan vásárolna.
Már ha az ügylet átlátható.
Néha azonban olyan linkeket is találhatunk cikkekben vagy videókban, amelyeknél nincs ilyen figyelmeztetés, és ilyenkor felmerül a kérdés: vajon kapnak-e részesedést, vagy egyszerűen csak tényleg szeretik a terméket? A közönség ezt nem tudhatja. Pedig ennek nem szabadna megtörténnie, és az FTC szabályai szerint ez ugyanúgy szponzorációnak vagy hirdetésnek minősül.
Az affiliate marketing azért is annyira hatékony, mert a promóter kihasználja azt a bizalmat, amit a közönsége iránta érez, amikor ajánlja a terméket. Olyan ez, mint a szájról szájra terjedő reklám egy új formája, csakhogy az influencerek, bloggerek, értékelők (a jók) rengeteg embert elérnek, és sokakat meggyőzhetnek a vásárlásról. Nem csoda, hogy a sötétben, a szabályokat megkerülve kötött affiliate megállapodások hosszú távon ártanak az üzletnek és a partnernek is, hiszen nemcsak tiltottak, de a közönség bizalmával is visszaélnek. Ha ez a bizalom egyszer elveszett, szinte lehetetlen visszaszerezni.
A megfelelő közönség elérése azonban kulcsfontosságú. Ki kell derítenie, ki a célpiaca – ez a kisvállalkozások alapvető leckéje is. A lényeg, hogy megtalálja azt az influencert, akinek a közönsége egybevág az Ön célcsoportjával – vagyis olyan embereket, akik érdeklődhetnek a terméke iránt, ha tudnának róla. Most, hogy lefedtük az alapokat, felmerülhet a kérdés: saját utat járjon, vagy csatlakozzon egy meglévő csapathoz?
Első ránézésre egyértelmű, hogy egy hálózathoz való csatlakozással sokkal gyorsabban elkezdheti generálni az affiliate eladásokat , mint ha saját programot indítana. Minden elő van készítve! Néhány kattintás, és máris hozzáfér egy partnerekből álló adatbázishoz, akik készen állnak termékei értékesítésére. Nincs előkészület, nincs órákig tartó kutatás, nincs e-mailes megkeresés. Kész. Elindult és máris jöhet a bevétel (remélhetőleg).
A már kész partnerekhez való hozzáférésen felül a platform beállításával sem kell foglalkoznia. Ez is adott, létezik, és nem kell időt, pénzt vagy energiát fektetnie jó követő szoftver keresésébe, kommunikáció vagy akár biztonság kialakításába.
További előny, hogy kutathatja és összehasonlíthatja a különböző partnerhálózatok sikerességét – hiszen rengeteg van belőlük. Egy kis utánajárással, véleményeket olvasva könnyen találhat olyat, amivel más kereskedők is elégedettek, így biztosabb lehet abban, hogy a szűrés egy része már megtörtént helyette. Összességében ez a leggyorsabb és legegyszerűbb módja annak, hogy elinduljon az affiliate marketing világában.
Ha máris szaladna jelentkezni, ne siessen annyira! Nézzük a hátrányokat is.
Észrevehette, hogy az ár eddig nem került szóba. Ez azért van, mert egy meglévő partnerhálózathoz csatlakozni drága lehet – hiszen minden elő van készítve. Önnek csak a marketing tartalmat kell elkészítenie . Az időt spórolja meg, de ezért fizetnie is kell. Nemcsak a csatlakozás kerül pénzbe, hanem minden egyes partner által generált eladás is. A partnerhálózat levon a bevételből vagy a jutalékokból. Ha úgy gondolja, hogy ha nem lesz sikeres, akkor nem kell fizetnie, gondolja újra: gyakran van havi minimumdíj, függetlenül attól, mennyit keres. Au.
Mennyit ér meg Önnek, hogy azonnal elinduljon és rögtön rendelkezésre álló partnerekkel dolgozzon? Ötszáz dollárt? Ezret? Általában valamilyen kombinációja van beállítási díjnak, letétnek, tranzakciós díjnak és havi minimumnak. Egyes kimutatások szerint a beállítási díj 500 és 3000 dollár között lehet, a letét körülbelül 1000 dollár, a díjak és minimumok pedig annyira változóak, hogy nem érdemes összefoglalni. A Post Affiliate Pro esetében a havi költség 129 és 599 dollár között mozog, további extrákkal vagy egyszeri díjakkal, de érdemes megjegyezni, hogy itt nem számolnak fel díjat partnerek alapján, ami pozitív változás.
Végső soron programonként változik, de lényeg, hogy 1000-3000 dollár körüli összeget is le kell tenni az induláshoz.
Ez azonban nem vádirat a partnerhálózatok ellen. Csak Ön tudja eldönteni, mennyit ér meg, ha valaki más kezeli ezt a területet a vállalkozásában, és sokaknak megéri, hogy időt spóroljanak és másra koncentrálhassanak. Ne feledje, az Ön ideje is értékes!
De ha rövid távon többre értékeli az idejét és belefér a költségvetésbe, vegye figyelembe: elveszíti a kontrollt. Ahelyett, hogy maga szabná meg a feltételeket, tartalmi irányelveket, szabályokat, szinte minden az ő kezükben van. A jobb partnerhálózatok engednek némi kontrollt, például egyes partnerségek kizárását, de a legtöbb esetben az ő szabályaik érvényesek.
Ahogy sejthető, a saját partnerprogram indításának előnyei ott egészítik ki a hálózatba való belépés hátrányait – elsősorban a költség tekintetében. Saját program indítása filléres lehet, akár csak egy új szekciót illeszt a weboldalára, készít egy Excel nyilvántartást, és már indulhat is. Ha mégis pénzt költene, akkor is csak egy sablont vásárol vagy előfizet egy white label partnerprogramra .
Egy white label partnerprogram havi díja az alapoktól 70 dollárig terjedhet. De ez sem feltétlenül szükséges. Néhány plugin és egy Excel táblázat is elegendő lehet. Kevesebb a befektetés az elején, így a kockázat is alacsonyabb.
Emlékszik a kontroll hiányára, ami a hálózat egyik hátránya volt? Saját program esetén épp az ellenkezője igaz. Maga szabhatja a szabályokat, eldöntheti, mi számít affiliate eladásnak, és annak megfelelően fizethet. Meghatározhatja, hogyan szeretné, hogy termékét népszerűsítsék, és mekkora jutalékot adjon – persze érdemes versenyképesnek és korrektnek maradni a piacon. De végső soron, amit Ön mond, az érvényesül.
De ne hagyja, hogy a szabadság és a hatalom elragadja! Beszéljünk a hátrányokról is.
Emlékszik arra, mennyi időt spórolhat meg a hálózathoz való csatlakozással? Ez azért van, mert saját program indítása rengeteg időt vesz igénybe. Először is be kell állítania a választott platformot, bővítményt vagy white label megoldást. Utána ki kell találnia, hogyan követi majd a megkereséseket, eladásokat, jutalékokat.
És itt jön a legnagyobb kihívás: partnereket találni. A hálózat előnye, hogy sok kész partner áll rendelkezésre, de ha egyedül vág bele, minden munkát magának kell elvégeznie. A megfelelő partner megtalálása – aki megfelelő közönséggel, jó kapcsolattal és érdeklődéssel bír a terméke iránt –, sokkal nehezebb, mint gondolná. Időigényes a kutatás, egyedi megkeresések írása, és idő kell a kapcsolat ápolásához is.
Ugyanakkor (bár ez szabálytalan, de említsünk pár előnyt is) az így befektetett időből személyesebb kapcsolat alakulhat ki a partnerekkel, ami remélhetőleg nagyobb aktivitást és jobb eladásokat eredményez. És ha már szóba került az anyagi oldal: a hálózathoz való csatlakozás elmaradt költségeit magasabb, versenyképesebb jutalékokként tudja kifizetni, ami idővel más partnerek bevonzását is segítheti.
Vissza a hátrányokhoz: nagyon időigényes. A weboldal beállítása időt vesz igénybe, a követés beállítása időt vesz igénybe, és folyamatosan partnereket keresni, építeni a hálózatot is időigényes. Sokkal lassabb a növekedés, mint egy partnerhálózat esetében.
Akkor hát mi a végső ítélet?
Ahogy láthatja, minden azon múlik, hogy az idejét vagy a pénzét értékeli-e többre. Ha kisvállalkozás vagy startup, és szűk a költségvetése, a hálózatba való belépés költségei elrettentőek lehetnek. Vagyis az ideje kevesebbet ér Önnek, mint a pénze – inkább megtakarítja a pénzt, és azt olyan dolgokra költi, amit nem tud maga megcsinálni (például weboldal építés), és minden mást önerőből old meg.
Másrészt, ha teljesen le van terhelve, és növekednie kell, de nincs ideje saját maga csinálni mindent, a hálózathoz való csatlakozás az egyik legjobb döntés lehet. Megéri a pénzt egy olyan megoldásba fektetni, ami leveszi ezt a terhet a válláról, és azonnal fellendíti vállalkozását. Ugyanakkor érdemes mérlegelni: ez rövid távon és hosszú távon eltérő eredményt hozhat. Ha belegondol, hálózattal azonnal több pénzt kereshet. Hosszú távon viszont, ha sikeresen építi saját programját, többet kereshet, mint aki még mindig díjakat és jutalékokat fizet a hálózatnak.
A partnerprogramot közvetlenül egy vállalkozás kezeli, így teljes kontrollt biztosít a jutalékok, szabályok és partnerek felett. Egy partnerhálózat közvetítőként működik, hozzáférést biztosít egy partnerbázishoz, és sok beállítási, kezelési feladatot átvállal, de általában magasabb költségek mellett, kevesebb kontrollal a vállalkozás számára.
A partnerhálózathoz való csatlakozás gyors hozzáférést biztosít egy nagy partnerbázishoz, egyszerű indulást és kevesebb adminisztrációs munkát. Ideális azoknak a vállalkozásoknak, amelyek gyors növekedést szeretnének, és hajlandók magasabb díjat fizetni a kényelemért.
A saját partnerprogram létrehozása teljes kontrollt biztosít a feltételek, jutalékok és arculat felett. Általában költséghatékonyabb, és lehetőséget ad közvetlen kapcsolatok kialakítására a partnerekkel, viszont több időt és energiát igényel a felépítéshez és fejlesztéshez.
A szűk költségvetéssel rendelkező kisvállalkozásoknak érdemes lehet saját partnerprogramot indítani, hogy csökkentsék a kezdeti költségeket, míg akik a gyorsaságot és kényelmet előnyben részesítik, a magasabb díjak ellenére is inkább partnerhálózathoz csatlakoznának.
Jake Rheude a Red Stag Fulfillment marketingigazgatója, egy e-kereskedelmi teljesítési raktáré, amely maga is az e-kereskedelemből nőtt ki. Több éves tapasztalattal rendelkezik az e-kereskedelem és az üzletfejlesztés területén.
Ismerje meg, hogyan segíthet a Post Affiliate Pro hatékonyan kezelni partnerprogramokat és hálózatokat. Egyszerűsítse folyamatait és lendítse fel vállalkozását hatékony affiliate szoftverrel.
Ismerje meg, mi az a partnerprogram, annak fő összetevőit és működését. Fedezze fel a sikeres affiliate marketing program építésének lépéseit és bevált gyakorla...
Több száz partnerhálózat és program közül lehet választani. Itt megtalálod a legnépszerűbb partnerprogramok átfogó listáját.
Ismerd meg, hogyan alakíthatsz ki átfogó partnerprogram-stratégiát a márkád számára. Fedezd fel az előnyöket, kihívásokat és a sikeres partnerprogram indításána...